מכשולים ביורוקרטיים ביטוח לאומי - הסתיר מנפגעת טרור מסמך בו השתמש לדחיית תביעתה

הכתבה ביטוח לאומי סרב במשך שנתיים לקבל מסמכים , שמעון בן עמי , zepo, נובמבר 2012

ביטוח לאומי סרב במשך שנתיים לאפשר למבוטחת לקבל לידיה העתק מן המסמכים אשר הוו בסיס לדחיית תביעתה


במסגרת בירור תביעתה כנפגעת טרור, הופנתה תושבת הצפון על ידי המוסד לביטוח לאומי לבדיקות פסיכולוגיות (פסיכו דיאגנוסטיות). לאור תוצאות הבדיקה, דחה המוסד לביטוח לאומי את תביעתה אך הסתיר מפניה ומפני עורכת דינה את מסמכי הבדיקה בנימוקים שונים. ד"ר כרמית טל, עורכת הדין המייצגת את האישה בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה: "במדינה דמוקרטית, לא ייתכן שהמוסד לביטוח לאומי יסתיר מסמך בו השתמש להכרעה בתביעה". השבוע, בתום שנתיים של עיכוב, קבע בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, מפי כבוד השופטת עופרה ורבנר, כי על ביטוח לאומי לחשוף את המסמכים ולשלם לתובעת את הוצאות המשפט.

במסגרת דיון בתביעה שהגישה למוסד לביטוח לאומי הגיעה רינה (שם בדוי) לוועדה, שם התבקשה להיבחן בסדרת מבחנים פסיכולוגיים. באת כוחה של רינה, ד"ר כרמית טל, עורכת דין: "לצערנו, סימנו המבחנים את תחילת מסע הייסורים של מרשתי. לאחר שתביעתה נדחתה ביקשה מרשתי לקבל העתק מן המבחנים, שהוו הגורם המרכזי לדחיית התביעה, אך בקשתה לא נענתה. במהלך תביעה שהגשנו לבית הדין לעבודה הסכים בתחילה המוסד לביטוח לאומי לחשוף את המבחנים ולאפשר לה ולי, כעורכת הדין המייצגת אותה, לעיין בסיבות לדחיית תביעתה. חרף ההסכמה בחרו בביטוח לאומי שלא להעביר לידינו את התוצאות בטענה כי אסור לי, כעורכת הדין שלה, לעיין במסמכים אלה בהתבסס על תקנות הפסיכולוגים. בהליך משפטי נוסף הצגתי לבית הדין את העמדה שלנו כי המבחנים הפסיכו דיאגנוסטיים הם בבחינת רשומה רפואית ועל כן, מותר לי כעורכת הדין המייצגת אותה לקבל לידיי כל מסמך רפואי הנוגע לה, על מנת שאוכל לייצג אותה כראוי."

השבוע נדון העניין בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה שם נפסק כי על המוסד לביטוח לאומי לחשוף את מסמכי המבחנים וכי עורך דין מייצג יכול וצריך לקבל העתק מן המסמכים אשר הוו סיבה לדחיית התביעה של הלקוח שלו. בנוסף קבע בית הדין שבעקבות עיכוב המסמכים הזדקקה התובעת להליכים משפטיים נוספים ועל כן על הביטוח הלאומי לשלם לה את הוצאות המשפט.

"כנראה שהייתה למוסד לביטוח לאומי סיבה טובה לנסות ולהימנע מהעברת המסמכים וחשיפתם, אולם הדבר רק הפך את תביעתה של מרשתי לעיין במבחנים למוצדקת יותר. כעת, הודות לפסיקת בית הדין האזורי לעבודה וכבוד השופטת עופרה ורבנר, תוכל מרשתי לעיין במסמכי המבחן ולשפוך קצת אור על ההחלטה לדחות את תביעתה. כולי תקווה שבעקבות פסיקה זו תימנע הישנות של מקרים דומים בעתיד", מסרה עו"ד טל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה