מרגל מביטוח לאומי צילם בבית משפחה וקצבת הנכות קוצצה בחצי

הכתבה למה ביטוח לאומי צילם בחשאי בבית שלי? , מרינה גולן , mynet , נובמבר 2012

שרה בראשי מנתניה הופתעה לגלות שהבחור הצעיר שנכנס לביתה וביקש קפה הוא בעצם נציג של הביטוח הלאומי, שצילם אותה ללא ידיעתה. כשהתבשרה שקיצבת הנכות שהוענקה לה תקוצץ בחצי, היא הגישה נגד המוסד תביעה

כשיום בהיר אחד בחור צעיר עם כיפה על ראשו נקש על דלתה של שרה בראשי, בת 60 מנתניה וביקש להיכנס לדירתה הצנועה, היא לא תיארה לעצמה שהיא בעצם מכניסה לביתה סוכן חשאי של ביטוח לאומי, שבא במטרה לצלם אותה במצלמה נסתרת. אפילו המכתב שהגיע לביתה של בראשי מביטוח לאומי שלושה חודשים לאחר מכן, לא הדליק אצלה נורה אדומה.

במכתב היא התבשרה שקיצבת הנכות שהוענקה לה מביטוח הלאומי, תקוצץ בחצי, וזה בעקבות בירור שהעלה כי בראשי לא חולה כפי שהיא מתארת. "הייתי בשוק כשקיבלתי את המכתב", מספרת בראשי ל"ידיעות נתניה". "לא הבנתי למה לקחו לי את הקיצבה. בעלי לקח אותי לעורך דין ורק אחרי שסיפרתי לו על הביקור של הבחור הנחמד עם הכיפה, הכול התברר".

בראשי פנתה לבית המשפט, שבשבוע שעבר פסק כי קלטת לא יכולה לשמש כראיה נגדה והחזיר לה את מלוא הקיצבה שקיבלה מהביטוח הלאומי.

הנכד נחנק


שרה ובעלה יעקב מתגוררים בשכונת דורה שבנתניה. לפני כ-15 שנה, חלתה שרה במחלה קשה ומצבה הנפשי והפיזי, לדבריה, הידרדר במהירות. כבר אז ניסו בני הזוג בראשי לקבל קיצבה מביטוח לאומי, אך ללא הצלחה. לפני כארבע שנים מצבה הרפואי של שרה הידרדר עוד, באופן ניכר, בעקבות מותו הטראגי של נכדה האהוב נתנאל. בחודש אוקטובר 2008 נתנאל בן השלוש נחנק למוות מחגורת הבטיחות ברכב ההסעות, שהסיע אותו מגן הילדים לביתו. "הזעזוע הנפשי הכריע אותי", שיחזרה בראשי. "מאוד אהבתי אותו. הוא היה ילד שמח וחייכן והמוות שלו פשוט הרג אותי מבפנים. המצב הרפואי שלי הידרדר במהרה. התחלתי לסבול מחרדות קשות. לא יכולתי להישאר לבד בבית. לא יכולתי ללכת, בקושי הצלחתי לקום מהמיטה. כל פעם שניסיתי לקום, קיבלתי סחרחורת ונפלתי.

"כל המחלות שלי התפרצו בבת אחת והפכתי לנכה נפשית ופיזית. כעבור כמה חודשים, אחרי שהתאוששנו קצת ממותו של נתנאל, הלכתי שוב לביטוח לאומי לבקש קיצבת נכות. אז כבר ידעתי שבלי עורך דין, אין לי שום סיכוי נגדם ופניתי ליהודה אדרי, כדי שייצג אותי בוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי".

לאחר כמה שנים של ועדות רפואיות ומאבקים משפטיים, קיבלה בראשי מביטוח לאומי קיצבת נכות בסדר גודל של 2,800 שקלים לחודש, כשחצי מהסכום מוגדר "כשירותים מיוחדים".

ביקור בית


במשך כחצי שנה קיבלה בראשי את הקיצבה מביטוח לאומי, עד שיום אחד הכול נגמר. "יום אחד, זה היה בחורף שנה שעברה, הייתי בבית ואז שמעתי דפיקות על הדלת", שיחזרה בראשי. "זה היה בשעות הבוקר, ובעלי יעקב עדיין ישן. אני שכבתי על הספה בסלון. כששמעתי נקישות, קראתי לבעלי שיפתח, אבל הוא לא שמע ואז ניסיתי בעצמי לקום ולפתוח את הדלת. זה לקח לי כמה דקות עד שפתחתי את הדלת, וראיתי לפניי בחור צעיר עם כיפה. הוא היה לבוש בפשטות, לא חיכה להזמנה ופשוט נכנס לתוך הסלון והתיישב על הכורסה. הוא אמר שהוא מעוניין לקנות את הדירה של השכנה שלי ולכן הוא רוצה לראות את הדירה שלי. הוא אמר לי: 'בואי תקומי, תראי לי את החדרים בדירה שלך'. הכול היה נראה לי קצת מוזר, אבל לא חשדתי בכלום. בקושי קמתי, אחזתי במקל הליכה והראיתי לו את החדרים. אחרי זה הוא שאל: 'גברת, את יכולה לעשות לי קפה?'. גם זה היה מוזר, אבל הרגשתי לא נעים לסרב לאורח, אז הלכתי למטבח והכנתי לו קפה. אחרי זה, בדיעבד, נזכרתי שכל הזמן הזה הוא החזיק בידו טלפון נייד, ואחר כך הבנתי גם שהוא צילם אותי במצלמת וידיאו.

"אחרי שהכנתי לו את הקפה, הוא אמר: 'תעירי את בעלך, תביאי אותו לסלון, נשב ונדבר'. אבל יעקב ישן חזק ובסוף האיש הלך. הוא אפילו לא שתה את הקפה שהכנתי לו. עברו כמה חודשים וכבר הספקתי לשכוח מהביקור המוזר הזה, עד שיום אחד קיבלתי הביתה מכתב מביטוח לאומי על כך שמבטלים לי חצי מהקיצבה. לא הבנתי מה קרה, מאוד נלחצתי וישר התקשרתי לעורך הדין שלי".

"כששרה הגיעה אליי ואמרה לי שהיא זומנה מחדש לוועדה רפואית כדי לבדוק את הזכאות שלה לקיצבה, זה נשמע לי מאוד תמוה", סיפר עו"ד יהודה אדרי. "מיד הלכתי לביטוח הלאומי ושם אמרו לי שישנה קלטת שבה שרה מצולמת. אחרי שצפיתי בה, לא הבנתי בכלל על מה המהומה. רואים בה אישה מבוגרת וחולה שבקושי מסתובבת בביתה, לבושה בחלוק בית. אבל מעבר לכך, היה כאן עניין עקרוני. הקלטת הזאת צולמה שלא כדין והחלטתי להוכיח את זה בבית משפט".

עבודה שיטתית


בראשי מספרת כי היא לא האמינה בתחילה שאותו ביקור מוזר היה בעצם התחזות לנציג של ביטוח לאומי. "יהודה כעס על זה שהכנסתי אדם שאני לא מכירה, הביתה", ממשיכה בראשי. "אבל איך יכולתי לדעת? לא תיארתי לעצמי שמישהו מביטוח לאומי יכול להתחזות לאדם אחר, לעמוד מולי, לשקר לי בעיניים, לעשות עליי מניפולציות ציניות וכל זה כדי לגרום לי להסתובב בבית ואחרי זה לצלם אותי במצלמת וידיאו, כדי שאחר כך יוכלו להגיד שלא מגיעה לי הקיצבה. זה פשוט בלתי נתפס. זה לא שצילמו אותי רוקדת במסיבה, או הולכת למכולת לקנות מצרכים. פשוט לא ייאמן שזאת שיטת העבודה של הביטוח הלאומי. הרגשתי רע עם עצמי ובכיתי כל היום. הרגשתי שחדרו לי לפרטיות, שעבדו עליי".

עו"ד אדרי פנה מיד ללשכה המשפטית של ביטוח לאומי. "ביקשתי לדעת על סמך מה המוסד לביטוח הלאומי צילם את התובעת בביתה הפרטי", הוא מספר. "הרי מדובר כאן בהפרה בוטה של החוק להגנת הפרטיות. כעבור זמן מה קיבלתי תשובה מבולבלת ולא עניינית ואז החלטתי להעמיד את העניין הזה לפסיקת בית דין במטרה לפסול את הקלטת הזאת, שלא תשמש כראיה בוועדה הרפואית של שרה".

במהלך דיון בית הדין לענייני עבודה בתל אביב, השופטת חנה טרכטינגוט הודיעה לנציג הביטוח הלאומי כי הראיה שהציגו אינה חוקית מכיוון שהקלטת צולמה בביתה הפרטי של התובעת ולכן לא תוכל לשמש כראיה נגדה. "לא נצא ידי חובה אם לא נעיר כי לא היה מקום לשלילת הגימלה, ככל שאכן נשללה בטרם התקבלה החלטה כלשהי", הוסיפה טרכטינגוט בהחלטתה.

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר: "חוקרי הביטוח הלאומי פועלים מכוח סמכות שמוקנית להם בחוק, לבצע חקירות כולל צילום, מעקב, גביית עדות ואיסוף ראיות, בכל מה שקשור לעבירות על חוק הביטוח הלאומי. אין פגם בעצם הצילום שכן זכותו החוקית ואף חובתו הציבורית של הביטוח הלאומי לאפשר לוועדות הרפואיות לקבל מידע עובדתי ברור נכון אמין ומדוייק. מכל מקום לא היה בכוונת הביטוח הלאומי לפגוע כהוא זה בפרטיותה של הגב' בראשי".

הכתבה למה ביטוח לאומי צילם בחשאי בבית שלי? , מרינה גולן , mynet , נובמבר 2012


קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה