לוּפ ביורוקרטי || בתוך ועדות הערר של ביטוח לאומי

לוּפ ביורוקרטי || בתוך ועדות הערר של ביטוח לאומי, טל לאור , הארץ , ינואר 2014

נאמר שהוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי דחתה את תביעתכם. נאמר שהחלטתם לערער. עד כמה תופתעו לגלות בערעור שלכם ידונו 
רופאים שמקבלים את המשכורת שלהם מהביטוח הלאומי?

הדרך לקבלת זכאות לגמלה סיעודית במוסד לביטוח הלאומי אינה פשוטה וטומנת בחובה תלאות ביורוקרטיות רבות. אחת מאבני הדרך המרכזיות במסלול הזכאות היא הוועדות הרפואיות של המוסד, שתפקידן לבחון את מצבם הרפואי והסיעודי של התובעים. אם הוועדה אינה מקבלת את תביעת הפונה, קיימת אפשרות לפנות לוועדת עררים לעניינים רפואיים, מעין ערכאת סמכות עליונה, שיכולה לשנות את ההחלטה, להותירה על כנה או להחזיר את התלונה בחזרה אל הוועדה הספציפית. אבל ועדת הערר אינה גוף חיצוני, ניטרלי ונטול פניות הבא לשרת את טובת הציבור כפי שאולי דמיינתם.

ועדות הערר לעניינים רפואיים פועלות מתוקף חוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב) התשנ"ה — 1995, ותקנות הביטוח הלאומי, והן דנות במאות מקרים מדי שנה. שלושת חברי הוועדה, רופאים במקצועם, נבחרים על ידי המוסד לביטוח לאומי עצמו, והוועדות ממוקמות בתוך מבני המוסד לביטוח לאומי. גם את המשכורת של הרופאים היושבים בוועדת הערר משלם הביטוח הלאומי.

"יש פה מצב הזוי שוועדת ערעורים, שאמורה להיות גוף שיפוטי, נקי ושקול, היא בעצם חלק מהארגון עצמו וכפופה אליו ואל האינטרסים שלו", אומרת מרים דהן, אשר הופנתה בחודש שעבר לוועדת ערר לעניינים רפואיים בביטוח הלאומי בעקבות תביעה שהגישה ונדחתה חלקית. "כל הזמן מדברים על האינטרסים הכפולים של הוועדות הרפואיות הרגילות והרופאים שיושבים בהן, בעוד העניין השערורייתי ביותר זה ועדות הערר עצמן".

"ועדות הערר לעניינים רפואיים אמורות להיות גוף נפרד שיושב כערכאת ערעור על החלטות המוסד, אולם בפועל הן יושבות פיזית בתוך המוסד וגם מקבלות הוראות ממנו'', אומרת עו"ד רוני רוטלר, מהקליניקה לזכויות לאנשים עם מוגבלויות בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר־אילן, המייצגת מקרים רבים מול ועדות הערר של המוסד לביטוח לאומי.

יש לציין כי על החלטת ועדות הערר ניתן לערער לבית הדין האזורי לעבודה, אך מטעמי ביורוקרטיה ועייפות החומר והנפש מרבית הקובלנות אינן שורדות את הדרך עד לחוליה האחרונה בשרשרת הערעור המסועפת. מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: "הרופאים בוועדות הרפואיות הנם מומחים בתחומם ועצמאים  בהחלטותיהם. ההתייחסות לנבדקים הנה אובייקטיבית ומקצועית ואחוזי הנכות נקבעים בהתאם. עם זאת, בביטוח הלאומי סבורים שיש מקום להוציא את הוועדות לעררים מחוץ לכותלי הביטוח הלאומי ושיהיו תחת גוף אחר ואכן מהלך כזה החל לפני כמה חודשים"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה