''למה שילמתי כל החיים ביטוח לאומי?''

זאב ריין כל חייו שילם תשלומי ביטוח לאומי- זקוק לסיוע צמוד - ביטוח לאומי מתנער
''למה שילמתי כל החיים ביטוח לאומי?''  , מירי בלומנפלד  , local , דצמבר 2013

זאב ריין, תושב כפר סבא, הוא נכה מלידה, ללא יד ימין, חולה במחלת הסרטן, עיוור בעין שמאל וחירש באוזן שמאל, חולה בשחמת העצמות וצולע – אבל כל הנתונים האלה לא מזכים אותו בסייעת מטעם הביטוח הלאומי במשך 40 שנה שילם זאב ריין, תושב כפר סבא בן 75 , ביטוח לאומי. עכשיו, כשהוא חולה וזקוק לסיוע ביטוח לאומי מתנער ממנו.

ריין הוא נכה מלידה, ללא יד ימין, חולה במחלת הסרטן ועדיין בטיפול אונקולוגי, עבר כריתה חלקית של המעי הדק, עיוור בעין שמאל וחירש באוזן שמאל, חולה בשחמת העצמות וצולע – אבל כל הנתונים האלה לא מזכיםאת ריין בסייעת מטעם הביטוח הלאומי.

לפני ארבעה חודשים איבד ריין את רעייתו מרים, שהייתה נכה ומרותקת לכיסא גלגלים.
למרים היתה מטפלת צמודה, אזרחית הודו. לאחר שאשתו נפטרה ביקש ריין כי אותה מטפלת תמשיך לטפל בו, אולם האחות מטעם הביטוח הלאומי שערכה ביקור בית ב-9 בספטמבר התרשמה כי ריין אינו זקוק לסיוע. ''על פי הבדיקה נמצא כי מידת התלות בעזרת הזולת בביצוע פעולות היום יום (לבישה, אכילה, שליטה בהפרשות, רחצה ניידות עצמית בבית) והצורך בהשגחה נמוכים מהמידה המזכה בגמלת סיעוד''.

ריין ערער על החלטת המוסד לביטוח לאומי, אולם עד היום לא קיבל תשובה. למרות החלטת המוסד ריין מתקשה לבצע פעולות פשוטות יומיומיות, כמו לבשל, לנקות, לעשות כביסה, ובהיעדר סיוע הוא נאלץ להתגורר אצל בתו בהרצליה.

''זה פשוט מזעזע, כל החיים שלמתי ביטוח לאומי ועכשיו כשאני צריך אותם, אין עם מי לדבר. למה אני שלמתי כל החיים?".

רונית גדולטר, סגנית דובר הביטוח הלאומי, מסרה בתגובה: "גמלת סיעוד ניתנת עפ''י חוק, למי שנמצא תלוי במידה רבה בעזרת הזולת בביצוע פעולות היום יום. בבדיקת הזכאות לגמלה, לא נקבעת זכאות על סמך ליקויים רפואיים, אלא נבחנת יכולתו של המבוטח לבצע פעולות יומיומיות בתחומים האלה בלבד: הלבשה, רחצה, אכילה ושתייה, טיפול בהפרשות וניידות, כמו כן, אנו בודקים האםהוא זקוק להשגחה.

"מר ריין פנה לסניף הביטוח הלאומי בכפר סבא בבקשה לקבל גמלת סיעוד ב- 27.8.13 . הוא נבדק ע''י מעריכה, ולא צבר ניקוד מספק לצורך קבלת שירותי סיעוד, כיוון שלמרות שלא נמצא עצמאי לחלוטין, הוא גם לא נמצא תלוי במידה רבה בעזרת הזולת.
ב – 20.10.13 ערער מר ריין על החלטה זו, בערעור הוא ציין שחלה החמרה במצבו הבריאותי, וביקש לבדוק מחדש את ההחלטה.

"מר ריין נבדק פעם נוספת ע''י מעריכה חדשה, וגם בבדיקה זו, צבר את אותו ניקוד שקבעה המעריכה הקודמת, ועל כן תביעתו נדחתה בשנית. אדגיש, כי בפרק זמן של חודשיים, מר ריין נבדק אצלנו פעמיים ע''י שתי מעריכות שונות, אשר הגיעו לאותה מסקנה.

"יש לציין שמר ריין הגיש את התביעה בעצמו בסניף, הוא הגיע לסניף באופן עצמאי, לאחר שנהג ברכב עפ''י הצהרתו. מר ריין ציין את הצורך שלו בעזרה בכביסה, בניקיון, ובבישול- פעולות שכאמור לא נבדקות עפ''י החוק, כמו כן, ציין קושי כלכלי לממן בכוחות עצמו עזרה חיצונית בתחומים הללו.

"לאור האמור, ועם כל הצער שבדבר, בשלב זה, לא נמצא זכאי לגמלת סיעוד. במידה וחלילה, תחול החמרה בתפקודו בפעולות היום יום, באפשרותו להגיש תביעה מחודשת לגמלת סיעוד, אשר תיבדק בנפרד.

"פרטיו של מר ריין הועברו למחלקת ייעוץ לקשיש, עם בקשה שייצרו אתו קשר ויסייעו לו בתחומם''.
miri@local.co.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה